אסרטיביות רגילה היא מונח מוכר לכולם.הכוונה בה להצבת גבולות,להיות המילים משדרות בדיוק את כוונתך באופן המציג את המבוקש לך,לקידום תכנים שאתה מעוניין בהם ולשליטה טובה יותר ככלל על סביבתך הקרובה.בין אם באמצעות מילים,נוסחים שלמים יותר או אף מעורבות כלי התנהגות אחרים כגון שפת גוף מתאימה וכן הלאה.
כהמשך לכך או אף כ"מתחת לכך" נמצאית האסרטיביות הריגשית שהיא אלף אלפי מונים הרבה יותר קשה כמובן היות והיא מבוצעת ברגשות.היות ונושא זה לא נחקר אף פעם ולא הוצג בשמו זה הרי שייתכן כי מאמר זה הינו מאמר חלוץ.
אם נשאל את עצמנו מהי "אסרטיביות ריגשית" ומה נוכל להניח לגביה וכיצד להבינה מן היסודות הראשוניים שלה הרי שנוכל וודאי להשוותם תחילה אל המוכר ,היינו מתחום האסרטיביות הרגילה וזאת כמובן תוך כדי פיתוח הבנות ייחודיות לתחום הריגשי וניסיון להתחקות אחר הנחוץ לנו בתחום הספציפי של הרגשות.
אין ספק ,למשל,שהגדרת האסרטיביות הריגשית נכנסת לתוך הגדרת האינטלגנציה הריגשית כמרכיב מאד חשוב בתוכה.ללא ספק שתי אלו הינן מחוברות בקשרי גומלין רבים ועיקריים.
הכוונה במונח אסרטיביות ריגשית עשויה להיות ראשית אכן בדימיון לאסרטיביות רגילה.כלומר,אסרטיביות ריגשית היא פעילות הרגשות שנועדה ל:
• הצבת גבולות כאשר נדרש בין רגשות
• ביטוי רגשות כנגד רגשות אחרים (למטרת התמודדות מכל סוג: עצירה,תיקוף,סתירה,המשך וכן הלאה)
• יצירת טריטוריה עצמאית בתוך הנפש (מתוקף הצבת גבולות)
• הידע כיצד משתמשים ברגשות ומבטאים אותם כדי לעשות כל זאת
• הידיעה כיצד לבטא כלפי סוגי רגשות אחרים (לאחר זיהויים) את הרגשות שלך אף בצורה שלא תפגע בהם
• ניקיון ריגשי תגובתי מדוייק מלוטש השואף לביצוע דייקני
כל האמורים ככל הנראה עשויים להיות הן בתוך המרחב האישי (גם כלפי העצמי),גם במרחב הבינאישי וגם במרחב החברתי של האדם.
אע"פ שהחיים מתנהלים במילים המגישים את התכנים,אזי הרי שמלוא פעילות הנפש עשוייה "לשבת" על תנועת הרגשות.הם אלו אשר עשויים להניע את התרחשות ההתנהגות הרבה יותר מאשר מחשבות ככל הנראה.
לכן,ככל שאדם יהיה במידה הנכונה "אסרטיבי ריגשית" באופן אמיתי יותר,שקט יותר ובוגר יותר,כך הרי שאיכות תנועת הרגשות,הפרדתם והבקרה עליהם תהיה משופרת.
מה עשויים להיות תוצאותיהם של שימושים מוגברים באסרטיביות ריגשית?
כאן ככל הנראה הבנת העניין הינה מעט יותר קשה.אין ספק למשל שתוצאות אסרטיביות הן כלפי חוץ טובות מאד היות והן יוצרות לאדם סביבה נוחה יותר על פי רצונו .אולם,בד בבד ייתכן והאדם מאבד את האותנטיות שלו כלפי עמו בכך שהוא אינו מבטא את רגשותיו האמיתיים אלא יוצר מצב של שליטה בהם והצגתם כפי שהינו רוצה.
נושאים שעשויים להיות מדוינים במסגרת ההתיחסות לאסרטיביות ריגשית
למשל,מהי הדרך הנכונה להיות אסרטיבי ריגשית ובנוסף כיצ נוכל לדעת איך אין אנו פוגעים ברגשות הצד השני (שהרי הרבה יותר קשה להגדירן מאשר מילים וניסוחים בתחום האסרטיביות הרגילה).דבר שני הוא - מהי חסימה נכונה או התנגדות טובה ונכונה (עם כמה מתן איפשור לדברים צדדיים כן לעבור אליך שעה שאתה "חוסם" לכאורה אך עדיין מאפשר גבול).במקר כזה ידיעת פיתוח הבנה משופרת של אווירה,שדר,שיטות מגע והנדסת או יצירתיות תנועה וודאי ישפרו את טיב ההבנה.
רגשות ותחושות הינם הרבה יותר מסובכים מאשר מילים ותכנים (שגם לא מעט מסובכים בלשון המעטה) על כן העיסוק באסרטיביות ריגשית שכאן הטבעתי את מינוחה (במידה ומישהו קודם עדיין לא עשה זאת היות ואני לא מודע לכך בשום דרך) אמור להיות מעניין מאד עד כדי מרתק על כל היבטיה אך באותה מידה גם קשה ועמוס פיתוח נוסף בתחום חלוצי זה.